גידול חוזר במניות: בשנים האחרונות מרבית החברות האמריקאיות הגדילו משמעותית את מספר המניות שבבעלותן. חברות מסוימות אף העניקו הלוואות גדולות (בעיקר אג"ח) למימון רכישות חוזרות.

כאשר הצמיחה חזקה והמימון זול

הם יכולים ללוות כמה שהם רוצים ולקנות מתחרים או לקנות מתחרה. מיזוגים מקלים על חברות לרכוש חברות אחרות עם מודלים עסקיים דומים (למשל חברות מזון ומשקאות). משב רוח לבורסה: מיזוגים ורכישות מובילים לגידול עצום במספר המניות העומדות לרכישה.
למידע מורחב אודות ינון אריאלי קורס להשיקע כמו וורן באפט וינון אריאלי יש לבדוק ב- israelhayom.co.il

המשקיעים טוענים כי השוק של ימינו שונה מאוד משוק המניות

ולכן יש צורך לבצע מספר התאמות לחישובים כדי להיות אמינים (ראו דוגמא כאן). באפט מכנה יחס זה "תקן הזהב" להערכת השווי הנוכחי. אין "מקלטים בטוחים", רק מקלט בטוח עם יחס מחיר לרווח נמוך, כפי שראינו באוקטובר 2007.

עם זאת

אני לא רואה קריסת שוק בעתיד הקרוב, אך בלתי צפוי ברבורים שחורים תמיד יכולים לבוא ולהשפיע על כיוון השוק. למרות שהשוק נסחר בשטח יקר יחסית ולא מבעבע, אין כל ערובה שיחס המחיר לרווח הנוכחי וגורמים אחרים ימשיכו לתמוך במגמת השור שלו בעתיד הנראה לעין. הפחתת מחירי הספינות והתפתחויות טכנולוגיות המוזילות את עלויות הייצור תפחיתו עוד יותר את מחירי המוצרים, ולכן האינפלציה תישאר נמוכה.

לפני שנדון בעתיד, עלינו להתמקד בעבר הקרוב ובהווה, מכיוון שכרגע עדיין קיימת מגמה חיובית בשוק ועדיין ישנם פתרונות יצירתיים לתמוך בו. זה לא יהיה קל, אך אם תרצו, תמצאו גורמים התומכים במגמות החיוביות בשוק זה.

התפתחויות טכנולוגיות המוזילות את עלויות הייצור

יחד עם ירידה בעלויות המשלוח העולמיות, הביאו לאינפלציה העולמית – סביבה חופשית. חייבים להודות שחלו בשנים האחרונות שיפורים כלכליים משמעותיים, שהעניקו למניה רוח זנב, אך הסביבה המקרו-כלכלית הנוכחית מלאה בבעיות מדאיגות.

למשל

המהפכה בחברות הטכנולוגיה והאינטרנט ברחבי העולם, שהציגה צמיחה יוצאת דופן לאורך השנים, מצדיקה את מניותיהן. פריחה זו תגרום למניות של חברות ותיקות לדחוף את המדד גבוה יותר, גם אם הן צומחות לאט או מעט. אם השוק יעבור, לא תהיה ברירה אלא להצטרף למפלגה, וזה ייתן לו רוח גבית נוספת. זה מאפשר לך כדי לחזק את מיקום המניות שאתה מחזיק ולמלא תפקידים חדשים המתעוררים מעת לעת.

בתור התחלה סביבת הריבית הנמוכה בעולם צפויה להימשך שנים רבות, וכך גם האינפלציה. תיקונים מסוימים שיעלו מעט את האינפלציה, אך אין כל ערובה שהם יגרמו להתרסקות בשוק.

ההשפעה של הרפיה רגולטורית הייתה מוגבלת

ואנחנו לא צפויים לראות שום רפורמה אמיתית עד בסוף העשור, או אפילו בתחילת השנה הבאה. עלינו לזכור שהתנאים שחווינו בשתי הבועות הקודמות זהים לריבית הנמוכה שאנו רואים כיום, וגם לכך יש לקחת בחשבון בחישוב.

אני חושד ש- t הודעתו של הבנקים המרכזיים באירופה לסיים את תוכנית רכישת האג"ח תטלטל את השווקים, במיוחד את האג"ח. למרות שלא נוכל לקבל תשובות לתוכנית QE במשך כמה שנים, נראה שהבנק המרכזי רחוק מלהביא אותה לסיומה.

הצמיחה המהירה של המפעלים הציבוריים תעלה על כוח הקנייה של הצרכנים, ותייצר היצע יתר שמוריד את מחירי המוצרים.

הביקוש העצום הזה גם מגביר את המניות עם עליית מחירם

וזה מה שמעלה את המניה המחירים והופכים אותם לאטרקטיביים. תעודות הסל עוקבות אחר מדדים, במיוחד מדדים מובילים, אך לבייבי בומרום בארה"ב יש כל כך הרבה כסף במניות שהם נוטים להשקיע באופן עיוור במדדים אלה ללא קשר לשווי. להפך, משקיעים פסיביים מגדילים ומזיזים עיקר ההשקעות שלהם למדדים מובילים.

כאשר שיעורי הריבית נמוכים

לחברות עלויות מימון נמוכות יותר, מה שמקל על הלוואה ותומך במכפילים הגבוהים של שוק המניות. כאשר תשואות שוק האג"ח נמוכות (כן, קראתם נכון שאפילו נסחרים תשואות שליליות), המשקיעים נוהרים למניות וקונים אותם בשטח הערך יתר. המשקיעים לא קונים אג"ח כי הם יודעים שהם יפסידו כסף, אבל הם נוהרים למניות כדי לקנות אותם בגלל הנמוך סביבת שיעור ריבית.

לפני עשרים שנה הבנתי לראשונה ש- spin-off הם הזדמנות ייחודית לייצר תשואות גבוהות

הכלכלה העולמית כיום מבוססת יותר ויותר על חברות טכנולוגיה ואינטרנט גדולות, שיש להן מספר רב של מדינות תפעוליות ומגוון רחב של מודלים עסקיים. אני חושב שזה עדיין הגיוני לשמור על תיק מניות רציונלי ברמת הערכת השווי הנוכחית. המטרה ברורה: לנצח את שוק המניות לא רק בטווח הקצר, אלא גם בטווח הארוך.